Je zou kunnen zeggen dat IkVader.nl geen heuse klant is maar het vestzak van mijn broekzak – en helemaal ongelijk heb je dan niet. IkVader.nl is, met een groot woord, een cross-mediale uitgeverij die ik in 2000 zelf heb opgezet in de aanloop naar mijn vaderschap. Online en in boekhandels zocht ik naar informatie over zwangerschap, nesteldrang en andere ongemakken waar mannen geen last van hebben maar tóch het nodige van willen weten – mits niet in pasteltinten en verkleinwoordjes opgediend. Omdat ik over deze en aanverwante onderwerpen louter op moeders gerichte informatie vond, begon ik met een stel gelijkgestemde en tevens vaderende collega’s deze site.
Hangplek voor surfende vaders Binnen een paar jaar groeide de site uit tot ’s lands meest populaire hangplek voor surfende vaders (klik hier als je meer wilt lezen over deze roerige ontstaansgeschiedenis). Voor mij is IkVader.nl – overigens een zelfstandig beeveetje en formeel een echte klant – vooral ook een digitale proeftuin waar ik veel van mijn kennis over online publiceren heb opgestoken. Het beheren van een community, het managen en migreren van content, het samenstellen van een stijlboek, het branden van content – het zijn allemaal zaken die de revu passeren. En omdat IkVader.nl door een kleine club in de lucht wordt gehouden, ben ik verplicht geregeld zelf onder de motorkap te duiken, sleutelend met Dreamweaver, Photoshop en WordPress totdat alles weer soepel draait. Een hoop gedoe, dat wel, maar het levert me een ervaring op die bij andere klanten goud waard blijkt.