webredactie henk hanssenU kent de klassieke clichés. Ze staan in alle brochures van zichzelf respecterende webbureaus. Beeldschermlezers zijn héél ongeduldig, willen boter bij de vis. Als de informatie niet helder wordt aangeboden, zappen ze direct naar een andere pagina. Ze lezen ‘scannend’, zoals je naar de voorpagina van een krant kijkt. Slechts twintig procent leest woord voor woord, de rest leest diagonaal en let daarbij vooral op visueel opvallende onderdelen zoals tussenkoppen, knoppenbalken, in- en externe links. Dus: interactiviteit rules. FAQ’s, zoekregisters, on-line hulp, polls, comment-modules. En de taal moet direct, actief en inspirerend zijn, opgesteld in korte zinnen met veel ‘structuuraanduiders’ – opsommingen, verwijswoorden.

search juiceSearch juice
En zo kan ik nog wel even door gaan. Over het belang van relevante, wisselende content voor uw vindbaarheid in zoekmachines, SEO-friendly tussenkoppen, you name it. Allemaal heel erg waar. Maar, hoe pas je al deze wijsheden toe? Hoe blijft er nog een lekker leesbare tekst over wanneer de search juice van de woorden af moet druipen terwijl alinea’s halverwege worden opgebroken voor een SEO-noodzakelijke tussenkop? Een ervaren webredacteur weet bovenal te doseren, een leesbare balans te vinden tussen al die eisen die aan zijn tekst worden gesteld.

Vuile handen
Ik heb mijn ervaring met webredactie opgedaan door zelf vuile handen te maken. Sleutelen onder de motorkap van webteksten, html-codes doorakkeren op weerbarstige fouten. Tja, ook ik kijk liever naar een avondje Champions League, maar dankzij dit werk begrijp ik nu wel waar ik over praat. Ik pas mijn kennis dagelijks tot op een grote website die ik beheer, IkVader.nl, een dankbare bezigheid die me scherp houdt.

Verbazing
Enigszins tot mijn verbazing heb ik in de afgelopen jaren vastgesteld dat mijn ervaringen met deze site direct toepasbaar zijn bij mijn interim-werk als webredacteur. Naast ervaring met verschillende CMS-systemen, beschik ik over basiskennis van de software waarmee je een site in de lucht houdt. En vooral, ik ken de trucs & de tricks om een site spannend te houden.

Meer weten? Stuur me een mailtje.