schrijfcoach
Foto: Austin Distel/Unsplash.
Van alles wat er gezegd en vooral geschreven is over het ambacht schrijven, is dit citaat een van de mooiste: ‘Schrijven wil zeggen dat er stapje voor stapje een ik buiten jezelf ontstaat die je vertelt wat je bedoelt.’ Aldus de dichter Rutger Kopland. Maar, hoe creëer je die ik, die verteller, dat personage? En hoe laat je hem of haar zeggen wat je bedoelt?

Wachten op de voorzienige vonk
Wees gerust, deze twee problemen lossen zich helemaal vanzelf op. Hoe? Wat ik nu ga zeggen, zal je buitengewoon flauw in de oren klinken maar het is de belangrijkste, meest cruciale, meest essentiële tip die ik als schrijfcoach te bieden heb: door het te doen. Geloof me, schrijven heeft niets te maken met het wachten op de voorzienige vonk, het sacrale ritueel of het creëren van de meest optimale omstandigheden.

Geduld
Schrijven is domweg gaan zitten en beginnen. Met formuleren en construeren. Met priegelen, prutsen en punniken. Met sleutelen, schrappen en smeren. En vooral met een oefening in geduld. Denk Kopland. Stapje voor stapje zal die stem buiten jezelf ontstaan. Niet vandaag of morgen. En ook volgende week nog niet. Je personage ontstaat geleidelijk. Als een stripfiguur die door potloodstippen tot leven wordt gewekt.

Schetsen van de filmposter
Ik heb meer dan tien boeken geschreven, aan diverse boekprojecten meegewerkt en tientallen mensen begeleid bij de totstandkoming van hun boek. Er waren mensen bij die begonnen met een wervende tekst voor de achterflap, met het schetsen van de filmposter of met het maken van de website die bij hun boek zou gaan behoren.

Trotse, tevreden klanten
Mijn reactie was en is steevast gelijk: vergeet die flauwekul en begin. Echt. Met woorden aan elkaar vlechten. Met het weven van zinspatronen die de lezer niet meer loslaten. Ja, ik ben streng. Ik heb een broertje dood aan uitstelgedrag: mijn dossierla ligt vol met schetsen die ik voor de filmposters van mijn eigen boeken heb gemaakt. Die pedante larie heeft ook mij al te veel tijd gekost. Vandaar: ik wil een prettige samenwerking. Resultaat. Trotse, tevreden klanten.

Zullen we nagaan wat ik voor jou project kan betekenen? Neem gerust contact met me op. Tijdens een afspraak kunnen we – kosteloos – over jouw ideeën van gedachten wisselen.