What's your story?

Hoogvlieger uit het laagland

spacestar-nedcarHet is geen MPV, geen hatchback en geen stationwagon. De Space Star is een auto vol tegenstellingen: ruim en toch compact, hoog en toch wendbaar, groot en toch heel praktisch. Hoe wordt deze ruimtelijke hoogvlieger gemaakt? Op onderzoek bij NedCar in Born.

Persmachine
Bang! Bang! Bang! In de pershal van NedCar in het Limburgse Born lijkt een oorlog te woeden. Daverende dreunen galmen als bominslagen door de fabriek. De bron van het geluid is Big Brother, zoals hij wordt genoemd, een stalen gevaarte van tien meter breed en vijftien meter hoog. Big Brother is een volledig geautomatiseerde persmachine die de carrosserie-onderdelen van de NedCar–auto’s produceert. De machine wordt gevoed met rollen verzinkt plaatstaal afkomstig van Hoogovens en British Steel. Op maat van het carrosserie–onderdeel wordt het staal in telkens drie rechthoekige stukken gesneden. Deze drie platte platen rollen over een lopende band naar het midden van de pers.

Tienduizend kilo zware stempel
Bang!
Eén seconde nadat de band stil is blijven staan, suist een tienduizend kilo zware stempel naar beneden, boven op de drie staalplaten. Verrassend veerkrachtig schiet de stempel weer omhoog. Uit een voorgevormde mal, die aan de binnenzijde van de stempel is aangebracht, vallen drie motorkappen naar beneden. De lopende band schiet weer aan en levert de motorkappen af bij drie medewerkers van team Big Brother. Geroutineerd speuren hun ogen naar plekjes waar kleine afwijkingen op kunnen voorkomen. Na deze visuele controle hangen ze de kappen op een kar. Elke minuut komen er zes motorkappen bij, elk uur 230 motorkappen en 660 portieren en elke dag 230 kofferdeksels. Koud geperst tussen de kaken van Big Brother. Zo begint de wording van de Space Star.

Honda, ontwerper van Mitsubishi
In het voorjaar van 1995 buigen ontwerpers in de bij Frankfurt gevestigde design–studio van Mitsubishi zich over de tekentafel. Hun opdracht is uitdagend: creëer een auto met het uitzicht van een Multi Purpose Vehicle (MPV), de wegligging van een hatchback en het gebruiksgemak van een stationwagon. ‘We begonnen de sterke punten van de hatchback verder uit te werken, zoals de variabele indeling en het optimale benutten van de ruimte binnen een klein oppervlak,’ kijkt Kiyoshi Honda, general manager van de ontwerpstudio, terug. Hoewel zijn achternaam anders doet vermoeden, stroomt er honderd procent Mitsubishi–bloed door Honda’s aderen. Zo is hij de trotse geestelijk vader van onder meer de Galant Sigma (uit 1977), de eerste Pajero (uit 1981) en de Carisma (uit 1995). Met het ontwerpen van de Space Star maakt Honda een nieuw ‘statement van Mitsubishi–design,’ zoals hij het zelf noemt. ‘De Space Star is een groter model, maar nog steeds jong en fris. Dat hebben we bereikt door de flanken niet vlak te laten maar verschillende lijnen en lagen te geven. Noem het een soort sculptuur. Tegelijk wilden we natuurlijk wel het imago van Mitsubishi in het design terugzien: mannelijk, krachtig en solide maar ook met emotie en dynamiek.’

spacestar-nedcar_mastPluspunten van drie populaire modellen
In mei 1995 springt het licht voor het ontwerp definitief op groen. De directie is enthousiast over de auto die de pluspunten van drie populaire modellen weet te combineren. In het HQ in Hiroshima wordt een projectteam geformeerd dat de ontwikkeling van de auto gaat coördineren. Het projectteam stelt op zijn beurt taakteams samen die elk verantwoordelijk zijn voor een onderdeel van het fabricageproces. Motor, interieur, verlichting, carrosserie: elke ploeg gaat aan de slag met de specificatie–eisen van de Space Star. ‘Zo werden er tegelijkertijd allerlei ontwikkelfases opgestart,’ vertelt M.L. Uyterlinde, assistant general manager van NedCar. ‘Parallel engineering noemen we dat. Vroeger tekende een ontwerper een model, gooide de tekening over een muur en riep: “Jongens, dit moeten jullie maken.” Ontwerpfase, product-ontwikkeling, fabricage: de ene fase begon pas als de andere was afgelopen. Zo gingen er minimaal vijf jaar voorbij voordat de eerste klant in de nieuwe auto kon stappen. Maar de Space Star hebben we in drie jaar ontwikkeld en straks gaan we naar een ontwikkeltijd van 24 maanden. Omdat we iedereen, ook de toeleveranciers, er vanaf het begin bij betrekken, kunnen we sneller én beter werken. De taakteams werken immers niet meer geïsoleerd in hun eigen vakgebiedje maar staan in overleg met elkaar, daardoor krijg je een wisselwerking tussen de verschillende disciplines. Ze kunnen oplossingen bedenken voor elkaars problemen.’

Combi-display
De oogst van die kruisbestuiving is terug te vinden in de slimme details die de Space Star kenmerken. Zo is de achterbank niet alleen neerklapbaar (waardoor een laadruimte van 1370 liter ontstaat) maar kan hij bovendien vijftien cm naar achteren schuiven voor meer beenruimte, of naar voren voor meer bagageruimte. Opvallend is ook het combi–display (in kleur) dat op ooghoogte uit het dashboard oprijst. Gegevens van de standaard aanwezige boordcomputer en het audiosysteem zijn daarop af te lezen. En ook de routeaanwijzingen van het optionele CD–rom navigatie–systeem, verschijnen op dit scherm. ‘Wij zijn echt trots op deze auto,’ stelt Uyterlinde. ‘Als je begint met produceren, wil het wel voorkomen dat de eerste paar honderd modellen niet verder komen dan de fabriek. Maar dit product is echt vanaf de eerste wagen goed. Kinderziekten hebben geen kans gekregen de kop op te steken; we hebben ze in de kiem gesmoord.’

IJzeren collega’s
Even later zoeven we op een geruisloos karretje door de hallen waar de Space Star gemaakt wordt. Beweeglijke robots lassen zijdelen aan vloeren en hangen portieren op. De precisie waarmee de ‘ijzeren collega’ (zoals de NedCar–medewerkers de robots noemen) werken, is verbluffend. Schijnbaar achteloos schieten de hydraulische armen heen en weer, in een paar seconden handelingen verrichtend waar mensenhanden minuten voor nodig zouden hebben. ‘Toch maak je niet per se kwaliteit met robots,’ zegt Uyterlinde. ‘Kwaliteit maak je met mensen.’ In de assemblagehal stuiten we op Masaya Arinishi. ‘Hij is mijn baas,’ verklaart Uyterlinde. ‘Zie je hoe hij tussen de gewone jongens staat?’ In kostuum staat de Japanse executive vice president van NedCar tussen enkele medewerkers in stofjassen een probleempje te bespreken. ‘Gemba,’ zegt Uyterlinde cryptisch. ‘Dat is nou wat we bedoelen met het woord gemba. Kijk,’ legt hij uit, starend naar het tafereel. ‘Er is een Chinees gezegde wat we hier vaak aanhalen. “Ik heb het gehoord en ik ben het vergeten, ik heb het gezien en ik heb het onthouden. Ik heb het gedaan en ik heb het begrepen.” Dat laatste is wat we hier nastreven: ook een topmanager moet dagelijks even op de werkvloer staan. Want je begrijpt het probleem pas echt, als je het in je handen gehad hebt. Hier zeggen we: “Go to gemba.” Gemba is het Japanse woord voor werkvloer.’

spacestar-nedcar-2Lange rups
Als een lange rups kruipt een lint Space Stars voort over de twaalfhonderd meter lange assemblagelijn. De staalplaten uit de pershal zijn gestanst tot onderdelen, gelast tot een kooi en zeven keer gelakt en gemoffeld. Nu worden de ‘huisjes met deuren’ handmatig voorzien van vloermatten, bekleding, de motor, de accu, kortom, van alles wat van een karkas een auto maakt. Op een helverlicht platform (de ‘finish line’) aan het eind van de
lijn, ondergaat elke een scherpe kwaliteitscontrole. Uit zestienhonderd onderdelen is een auto opgebouwd waar niets aan mag mankeren. Krijgt een Space Star het stempel OK, dan wordt de auto naar een immens groot parkeerterrein gereden. Per trailer vinden de Space Stars hun weg vinden naar klanten in heel Europa. Dit jaar zullen tienduizenden Space Stars de fabriek verlaten, volgend jaar klimt het aantal naar 50.000. Ontworpen in Duitsland, made in Holland, gebruikt in heel Europa, gemaakt volgens het Gemba–principe.

Claus, heden en verleden
Boek
Claus, heden en verleden
Peutermanagement
IkVader.nl
Boek
Peutermanagement
Inspiratie
Film
Inspiratie
DARWIN
Filmacademie
Film
DARWIN
Pulse Urban Projects
Pulse
Web
Pulse Urban Projects
Op zoek naar de Via Appia
Reizen magazine
Reportage
Op zoek naar de Via Appia
Faillissementsdossier.nl
Binq Media
Web
Faillissementsdossier.nl
Het Whisky Eiland
Reizen magazine
Reportage
Het Whisky Eiland
ING
Brochure
ING
Brochure
Trailer Babymanagement
IkVader.nl
Boek, Film
Trailer Babymanagement
Hoogvlieger uit het laagland
Service Pers
Reportage
Hoogvlieger uit het laagland
Erotomania
ELLE
Reportage
Erotomania
Het geheim van de kranensmid
Huis magazine
Reportage
Het geheim van de kranensmid
IkVader.nl
Web
IkVader.nl
Humor is serious business
De Zaak
Reportage
Humor is serious business
Boek, Film
Trailer ‘Een kwestie van zelfbehoud’
De hutspot van David Carson
Credits magazine
Interview
De hutspot van David Carson
Aka-pa
Best Life magazine
Column
Aka-pa
Terreur op de werkvloer
De Zaak
Reportage
Terreur op de werkvloer
Hotel Hanssen
Reizen magazine
Column
Hotel Hanssen
De Zaanse verhoor-methode
Panorama
Reportage
De Zaanse verhoor-methode
‘Goede reclame ráákt je’
Credits magazine
Interview
‘Goede reclame ráákt je’
Ingrid & Henk
Nieuwe Revu
Column
Ingrid & Henk
‘Details onthullen het geheel’
Credits magazine
Interview
‘Details onthullen het geheel’
Brief aan Van Gogh
Reizen magazine
Reportage
Brief aan Van Gogh
Chez Ilja
Seasons
Reportage
Chez Ilja
Personal (Af) Branding
Credits magazine
Web
Personal (Af) Branding
Een kwestie van zelfbehoud
De Bezige Bij
Boek
Een kwestie van zelfbehoud
‘Elke gedachte is een trigger’
Credits magazine
Interview
‘Elke gedachte is een trigger’